تبلیغات
کانون فرهنگی ثقلین افشار دارالامان - تفسیر مکمل آیه تطهیر : آیه تطهیر(1) تفسیركلى آیه
کانون فرهنگی ثقلین افشار دارالامان

کانون فرهنگی ثقلین یک نهاد فرهنگی اجتماعی بوده به شکل رایگان فعالیت مینماید.

تفسیر مکمل آیه تطهیر : آیه تطهیر(1) تفسیركلى آیه

یکشنبه 19 اردیبهشت 1389

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا

خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهلبیت علیهم السلام دور كند و كاملا شما را پاك سازد.

تعبیر به «انما» كه معمولا براى حصر است، دلیل بر این است كه این موهبت ویژه خاندان پیامبر علیهم السلام است.

جمله «یرید» اشاره به اراده تكوینى پروردگار است، و گرنه اراده تشریعى، و به تعبیر دیگر لزوم پاك نگاهداشتن خویش، انحصارى به خاندان پیامبر (صلى الله علیه و آله) ندارد، و همه مردم بدون استثناء به حكم شرع موظفند ازهر گونه گناه و پلیدى پاك باشند.

ممكن است گفته شود اراده تكوینى موجب یكنوع جبر است، ولى با توجه به بحثهائى كه در مسأله معصوم بودن انبیاء و امامان داشته‏ایم پاسخ این سخن روشن مى‏شود و در اینجا بطور خلاصه مى‏توان گفت: معصومان داراى یكنوع شایستگى اكتسابى از طریق اعمال خویشند، و یكنوع لیاقت ذاتى و موهبتى از سوى پروردگار، تا بتوانند الگو و اسوه مردم بوده باشند.

به تعبیر دیگر معصومان به خاطر تأییدات الهى و اعمال پاك خویش، چنان هستد كه درعین داشتن قدرت و اختیار براى گناه كردن به سراغ گناه نمى‏روند درست همانگونه كه هیچ فرد عاقلى حاضر نیست، قطعه آتشى را بردارد و به دهان خویش بگذارد با اینكه نه اجبارى در این كار است و نه اكراهى، این حالتى است كه از درون وجود خود انسان بر اثر آگاهیها و مبادى فطرى و طبیعى مى‏جوشد، بى‏آنكه جبر و اجبارى در كار باشد.

واژه «رجس» به معنى شى‏ء ناپاك است خواه ناپاك از نظر طبع آدمى باشد یا به حكم عقل یا شرع و یا همه اینها (1) .

و اینكه در بعضى از كلمات، «رجس» به معنى «گناه» یا «شرك» یا «بخل و حسد» و یا «اعتقاد باطل» و مانند آن تفسیر شده، در حقیقت بیان مصداقهائى از آن است، و گرنه مفهوم این كلمه، مفهومى عام و فراگیر است، و همه انواع پلیدیها را به حكم اینكه الف و لام در اینجا به اصطلاح «الف و لام جنس» است شامل مى‏شود.

«تطهیر» به معنى پاك ساختن و در حقیقت تأكیدى است بر مسأله «اذهاب رجس» و نفى پلیدیها، و ذكر آن به صورت «مفعول مطلق» در اینجا نیز تأكید دیگرى بر این معنى محسوب مى‏شود.

و اما تعبیر «اهل البیت» به اتفاق همه علماى اسلام و مفسران اشاره به اهلبیت پیامبر (صلى الله علیه و آله) است، و این چیزى است كه از ظاهر خود آیه نیز فهمیده مى‏شود، چرا كه «بیت» گرچه به صورت مطلق در اینجا ذكر شد، اما به قرینه آیات قبل و بعد، منظور از آن بیت و خانه پیامبر (صلى الله علیه و آله) است (2) .

و اما اینكه مقصود از «اهل بیت پیامبر» (صلى الله علیه و آله) در اینجا چه اشخاصى مى‏باشد؟ درمیان مفسران گفتگو است، بعضى آن را مخصوص همسران پیامبر (صلى الله علیه و آله) دانسته‏اند، و آیات قبل و بعد را كه درباره ازواج رسول خدا (صلى الله علیه و آله) سخن مى‏گوید، قرینه این معنى شمرده‏اند.

ولى با توچه به یك مطلب، این عقیده نفى مى‏شود و آن اینكه ضمیرهائى كه در آیات قبل و بعد آمده عموما به صورت «جمع مؤنث» است، در حالى كه ضمائر این قسمت از آیه (انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا) همه به صورت «جمع مذكر» است، و این نشان مى‏دهد معنى دیگرى در نظر بوده است.

لذا بعضى دیگر از مفسران از این مرحله گام فراتر نهاده وآیه را شامل همه خاندان پیامبر اعم از مردان و همسران او دانسته‏اند.

از سوى دیگر روایات بسیار زیادى كه در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده معنى دوم یعنى شمول همه خاندان پیامبر (صلى الله علیه و آله) را نیز نفى مى‏كند و مى‏گوید: مخاطب در آیه فوق منحصرا پنج نفرند: پیامبر (صلى الله علیه و آله) على (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام).

با وجود این نصوص فراوان كه قرینه روشنى بر تفسیر مفهوم آیه است تنها تفسیر قابل قبول براى این آیه همان معنى سوم یعنى اختصاص به «خمسه طیبه» است.

تنها سوالى كه در اینجا باقى مى‏ماند این است كه چگونه در لابلاى بحث از وظایف زنان پیامبر (صلى الله علیه و آله) مطلبى گفته شده است كه شامل زنان پیامبر (صلى الله علیه و آله) نمى‏شود.

پاسخ این سؤال را مفسر بزرگ مرحوم «طبرسى» در «مجمع البیان» چنین مى‏گوید: «این اولین بار نیست كه در آیات قرآن به آیاتى بر خورد مى‏كنیم كه در كنار هم قرار دارند و اما از موضوعات مختلفى سخن مى‏گویند، قرآن پر است از این گونه بحثها، همچنین در كلام فصحاى عرب واشعار آنان نیز نمونه‏هاى فراوانى براى این موضوع موجود است».

مفسر بزرگ نویسنده «المیزان» پاسخ دیگرى بر آن افزوده كه خلاصه‏اش چنین است: «ما هیچ دلیلى در دست نداریم كه جمله انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس ... همراه این آیات نازل شده است، بلكه از روایات به خوبى استفاده مى‏شود كه این قسمت جداگانه نازل گردیده اما به هنگام جمع آورى آیات قرآن در عصر پیامبر یا بعد از آن دركنار این آیات قرار داده شده است.

پاسخ سومى كه مى‏توان از سوال داد این است كه قرآن مى‏خواهد به همسران پیامبر (صلى الله علیه و آله) بگوید: شما در میان خانواده‏اى قرار دارید كه گروهى از آنان معصومند، كسى كه در زیر سایه درخت عصمت و در كانون معصومان قرار گرفته سزاوار است كه بیش از دیگران مراقب خود باشد و فراموش نكند كه انتساب او به خانواده‏اى كه پنج معصوم پاك در آن است مسئولیتهاى سنگینى براى او ایجاد مى‏كند، و خدا و خلق انتظارات فراوانى از او دارند .

پى‏نوشتها:

.1 «راغب» در كتاب «مفردات» درماده «رجس» معنى فوق و چهار نوع مصداق آن را بیان كرده است.

.2 اینكه بعضى «بیت» را در اینجا اشاره به «بیت الله الحرام» و كعبه دانسته‏اند و اهل آن را «متقون» شمرده‏اند بسیار با سیاق آیات نامتناسب است، چرا كه در این آیات سخن از پیامبر (ص) و بیت او در میان است نه بیت الله الحرام و هیچگونه قرینه‏اى بر آنچه گفته‏اند وجود ندارد.

تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 292

آیة الله مكارم و گروه نویسندگان.


are psychic readings real
سه شنبه 30 آبان 1396 07:47 ب.ظ
من عاشق، منجر به من کشف آنچه که من نگاه کردم
برای. شکار چهار روزه من را تمام کرده ام! خداوند شما را مردمی کند دارند
یک روز خوب. خدا حافظ
stds testing
شنبه 13 آبان 1396 06:05 ب.ظ
عالی! این در واقع پاراگراف قابل توجه است، من بسیار روشن است
ایده مربوط به این مقاله
How do you prevent Achilles tendonitis?
شنبه 25 شهریور 1396 09:43 ق.ظ
Hi, I do believe this is a great website. I stumbledupon it ;) I am going to return yet
again since I saved as a favorite it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue
to guide other people.
foot pain
دوشنبه 13 شهریور 1396 01:40 ب.ظ
This blog was... how do I say it? Relevant!! Finally I have found something
that helped me. Thank you!
Eunice
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:25 ب.ظ
It's an awesome piece of writing for all the
online visitors; they will get advantage from it I am sure.
Ulrich
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:44 ق.ظ
Simply desire to say your article is as amazing.
The clearness in your post is just great and i could assume you're an expert on this subject.
Well with your permission allow me to grab your RSS feed to
keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please continue the gratifying work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها
!-- Begin k3cod.com Chatroom Code -->
چت روم

كد نوحه

كد مداحی

كد تقویم

دریافت كد ستاره باران وبلاگ

Digital Clock - Status Bar

مرجع تمامی وبلاگ نویسان جوان

br>

دریافت كد ستاره باران وبلاگ

Digital Clock - Status Bar

مرجع تمامی وبلاگ نویسان جوان

'http://hadith.shiaha.com/rooz.js' language=javascript >